Η Αθέατη πραγματικότητα όλων αυτών των εξελίξεων είναι οι εργαζόμενοι.
Που τρέχουν με τρελούς ρυθμούς να καλύψουν τις ανάγκες σε πολλαπλά πόστα.
Με τους ταπεινούς μισθούς που δεν φτάνουν με τίποτε να καλύψουν τις σοβαρές ανάγκες μας.
Με τις 6μηνες συμβάσεις, τα 4ωρα-6ωρα και τα 6ημερα της εργασίας για να κερδίζουν περισσότερα οι επιχειρηματίες.
Με τις κλεμμένες Τριετίες, όπως φυσικά όλοι οι εργαζόμενοι, γιατί έτσι αποφάσισε ο Μητσοτάκης και η ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Αυτή την οδυνηρή αντεργατική πραγματικότητα προστατεύουν η ΓΣΕΕ και τα Εργοδοτικά Σωματεία σε Εμπόριο, ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗ, ΒΑΣΙΛΟΠΥΛΟ και αλλού που ουσιαστικά εξυπηρετούν την κυβέρνηση, τους εργοδότες και υπεραμύνονται της ΕΕ.
Με όλους αυτούς πρέπει να συγκρουστούμε και να διεκδικήσουμε αγωνιζόμενοι και ενωμένοι από τα κάτω, την ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών και δικαιωμάτων.
Τα σούπερ μάρκετ παίζουν τα ρέστα τους στη μάχη του... οβελία
Αντίστροφη μέτρηση για το Πάσχα και οι αλυσίδες ρίχνουν στη μάχη της κατανάλωσης το βαρύ πυροβολικό τους. Ποιο το εύρος των τιμών σε αρνί – κατσίκι, οι προσφορές, τα κουπόνια και τα statistics του ΙΕΛΚΑ.
Για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, η Μεγάλη Παρασκευή, είναι η δεύτερη σημαντικότερη ημέρα, σε επίπεδο τζίρου, μέσα στο έτος. Αυτό και μόνο δικαιολογεί γιατί οι αλυσίδες επιδίδονται σε έναν αγώνα δρόμου για το πως θα καταφέρουν να προσελκύσουν περισσότερους καταναλωτές και θα αυξήσουν τα έσοδα τους τη Μεγάλη Εβδομάδα.
Ο μεγαλύτερος «κράχτης», σε αυτή τη μάχη, δεν είναι άλλος από το αρνί και το κατσίκι που έχουν την τιμητική τους στο Πασχαλινό τραπέζι. Ποιος δεν θυμάται άλλωστε τη διαφήμιση γνωστής αλυσίδας που πούλαγε 999 δραχμές ή 2,93 ευρώ, με σημερινά λεφτά, τα κατσίκια και τα αρνιά.
Δύο δεκαετίες και ένα λουκέτο μετά, η μάχη του αρνιού έχει επιστρέψει δριμύτερη. Τις τελευταίες ώρες τα σούπερ μάρκετ έχουν επιδοθεί σε έναν αγώνα για το ποιος θα έχει τη φθηνότερη τιμή στο αρνί-κατσίκι, που να σημειώσουμε ότι είναι τρεις φορές πάνω από την εποχή που το αγοράζαμε σε δραχμές, ποιος θα έχει τις πιο δελεαστικές εκπτώσεις σε κρασί, μπύρα και αναψυκτικά και ποιος θα δώσει τα περισσότερα κουπόνια.
Μέχρι στιγμής, γιατί ενδέχεται οι τιμές να αναπροσαρμοστούν μέχρι το Μεγάλο Σάββατο, η τιμή του αρνιού στα μεγάλα σούπερ μάρκετ κινείται σε ένα εύρος από 9,78 ευρώ έως 10,9 ευρώ το κιλό και το κατσίκι από 9,98 ευρώ έως 11,9 ευρώ το κιλό.
Την ίδια στιγμή ήδη κάποιες αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν ξεκινήσει να πωλούν το κρασί και τις μπύρες με έκπτωση 30% ενώ κάποιες άλλες, παίζουν το «χαρτί» των 6ευρων δωροεπιταγών.
Όσο για τον οικογενειακό προϋπολογισμό για αγορές ειδών παντοπωλείου, το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) τον έχει εκτιμήσει εφέτος στα 120 ευρώ μεσοσταθμικά ανά νοικοκυριό. Όταν το 2020, σύμφωνα πάντα με το ΙΕΛΚΑ, το κόστος για το μέσο τυπικό πασχαλινό καλάθι ήταν 53,66 ευρώ από 53,86 ευρώ το 2019.
Πάντως άμεση σύγκριση δεν μπορεί να γίνει γιατί φέτος το ΙΕΛΚΑ δεν έχει «ανεβάσει» τιμές στο Πασχαλινό του καλάθι, όπως έκανε κατά το παρελθόν. Επιπλέον κάνει λόγο για «εκτίμηση» σε ότι αφορά τον οικογενειακό προϋπολογισμό, ενώ τα προηγούμενα χρόνια μιλούσε για «πασχαλινό καλάθι». Μια ακόμη διαφορά είναι ότι τα πασχαλινά καλάθια των τελευταίων ετών δεν έχουν το ίδιο μείγμα προϊόντων. Μάλιστα σε κάποια εξ αυτών απουσιάζει το αρνί, όπως συνέβη στο Πασχαλινό καλάθι του 2021 ενώ η αναγωγή του κόστους γίνεται άλλοτε ανά οικογένεια και άλλοτε ανά δύο άτομα. Αυτό συνέβη το 2022 όπου το τυπικό καλάθι για το πασχαλινό τραπέζι, ήταν για δυο άτομα, και είχε εκτιμηθεί στα 45,35 ευρώ από 41,70 ευρώ το 2021. Πάντως αν κάνουμε την αναγωγή ανά οικογένεια, δηλαδή τέσσερα άτομα, τότε θα διαπιστώσουμε ότι το φετινό καλάθι είναι 32,3% ακριβότερο από αυτό του 2022.
Σε ότι αφορά την κατανάλωση, στελέχη της αγοράς εμφανίζονται αισιόδοξα για την πορεία των πωλήσεων κάτι που καταγράφηκε και σε επίπεδο πρώτο τριμήνου. Σύμφωνα με τη NielsenIQ, το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων κινήθηκε θετικά σε αξία σημειώνοντας ανάπτυξη 3% το πρώτο τρίμηνο σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο. Η ανάπτυξη αυτή προέρχεται κυρίως από την θετική μεταβολή των πωλούμενων όγκων, καθώς η αύξηση των τιμών, σύμφωνα πάντα με τη NielsenIQ, παρουσιάζει αποκλιμάκωση και κυμαίνεται γύρω στο +1%.
Παρά την αποκλιμάκωση των τιμών που βλέπει η Nielsen, στελέχη της αγοράς και η Πολιτεία, το καλάθι των καταναλωτών συνεχίζει να γεμίζει με όλο και περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Έτσι από μερίδιο 24,7% που ήλεγχαν στο τέλος του 2023, το μερίδιο του έχει φτάσει το 25,4%. Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα Shopper Trends της NielsenIQ, 9 στους 10 καταναλωτές επηρεάζονται από τις προωθητικές ενέργειες, όταν χρειάζεται να λάβουν απόφαση για τις μάρκες ή ακόμη και τα καταστήματα, που επιλέγουν για τις αγορές τους.