Στο εξαιρετικό δημοσίευμα της Δήμητρας Μανιφάβα στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, διαβάζουμε το πως επεκτείνονται οι ελληνικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ στα Βαλκάνια, αναζητώντας ευρύτερες αγορές. Για μια ακόμη φορά οι εργαζόμενοι αποτελούν την καύσιμη ύλη για την επέκταση της επιχειρηματικής κερδοφορίας και εκτός συνόρων, σε συνδυασμό με τα τρελά κέρδη από την πώληση των πανάκριβων προϊόντων.
ΕΠΙΧΕΙΡΟΥΝ ΝΑ ΚΟΝΤΡΑΡΟΥΝ ΚΑΙ ΤΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΑ ΜΕΓΑΘΗΡΙΑ
Αρκετές αλυσίδες σούπερ μάρκετ διερευνούν εκ νέου επέκταση στα Βαλκάνια, στην Κύπρο ή ακόμη και στην Κεντρική Ευρώπη. Αν και το εγχείρημα είναι αρκετά δύσκολο, ειδικά σε χώρες όπου υπάρχουν ήδη ισχυροί πολυεθνικοί «παίκτες», όπως η Lidl, η Aldi, η Auchan, η Ahold Delhaize κ.ά., εάν πετύχει, θεωρείται ιδιαιτέρως σημαντικό τόσο για την επιχείρηση αυτή καθαυτή όσο και για τις ελληνικές προμηθεύτριες εταιρείες.
Όταν το 2016 η αλυσίδα «Βερόπουλος» στην Ελλάδα πέρασε στα χέρια της ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ του Αριστοτέλη Παντελιάδη, αλλά όχι και οι δραστηριότητές της στα Βαλκάνια, αρκετοί ήταν αυτοί που απόρησαν. Η κίνηση, ωστόσο, του Νίκου Βερόπουλου να αποσχιστούν οι δραστηριότητες του εξωτερικού από αυτές της εγχώριας αγοράς και να παραμείνει ο ίδιος βασικός μέτοχος της «ΒΕΡΟ Α.Ε. Συμμετοχών», όπως ονομάστηκε ο νέος όμιλος, αποδείχθηκε σοφή.Ακόμη πιο σοφή, βεβαίως, είχε αποδειχθεί η απόφασή του τη δεκαετία του ’90 να επεκτείνει τις δραστηριότητές του στα Βαλκάνια. Και αυτό διότι μπορεί η αλυσίδα στην Ελλάδα να βρέθηκε στο «χείλος του γκρεμού», με την οικονομική κρίση που έπληξε τη χώρα να συμβάλλει σε αυτή την καθοδική πορεία, οι δραστηριότητες όμως στο εξωτερικό έδωσαν διέξοδο στον έμπειρο λιανέμπορο. Το ακριβώς αντίθετο συνέβη στην περίπτωση της «Μαρινόπουλος», καθώς όταν μεταβιβάστηκε το δίκτυό της στη «Σκλαβενίτης», η τελευταία, από τις δραστηριότητες στο εξωτερικό, κληρονόμησε μόνο το δίκτυο στην Κύπρο.
Περίπου οκτώ χρόνια μετά τα δραματικά γεγονότα για την ελληνική οικονομία, αλλά και για τον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, και με την κατάσταση να έχει βελτιωθεί τόσο στην οικονομία όσο και στον κλάδο, αρκετές από τις επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ διερευνούν εκ νέου επέκταση στα Βαλκάνια, στην Κύπρο ή ακόμη και στην Κεντρική Ευρώπη. Αν και το εγχείρημα είναι αρκετά δύσκολο, ειδικά σε χώρες όπου υπάρχουν ήδη ισχυροί πολυεθνικοί «παίκτες», όπως η Lidl, η Aldi, η Auchan, η Ahold Delhaize κ.ά., εάν πετύχει, θεωρείται ιδιαιτέρως σημαντικό τόσο για την επιχείρηση αυτή καθαυτήν όσο και για τις ελληνικές προμηθεύτριες εταιρείες, καθώς έτσι τα προϊόντα τους θα προσεγγίσουν ξένες αγορές πολύ πιο εύκολα.
Ο λόγος; Η ελληνική αγορά είναι μικρή και το κυριότερο πεπερασμένη, ειδικά μάλιστα καθώς ο πληθυσμός είναι γερασμένος. Ακόμη και οι «ενέσεις» του τουρισμού στον τζίρο έχουν έντονα εποχικό χαρακτήρα. Αντιθέτως, αρκετές από τις χώρες στα βόρεια σύνορα της Ελλάδας, αλλά και πιο πάνω, έχουν μεγαλύτερο και νεότερο πληθυσμό, βρίσκονται σε ανάπτυξη, οι μισθοί αυξάνονται, κάτι που σημαίνει αύξηση και της ιδιωτικής κατανάλωσης.
Στη αιχμή της Βαλκανικής εξόρμησης ο Σκλαβενίτης
Η «Σκλαβενίτης», η οποία μέχρι την απόκτηση του δικτύου της «Μαρινόπουλος» είχε καταστήματα μόνο στην Αττική, φέρεται να κινείται σε δύο μέτωπα σε ό,τι αφορά την επέκταση εκτός Ελλάδας. Το ένα και στην πραγματικότητα πιο κοντινό αφορά την ενίσχυση της παρουσίας της στην Κύπρο. Εδώ και μήνες η «Σκλαβενίτης», η οποία ήδη διαθέτει 18 καταστήματα στην Κύπρο, έχει ξεκινήσει συζητήσεις με την τοπική αλυσίδα «Υπεραγορές Παπαντωνίου», η οποία διαθέτει 9 καταστήματα στην Κύπρο. Αν και το φθινόπωρο πηγές από τη δεύτερη υποστήριξαν ότι οι διαπραγματεύσεις έληξαν χωρίς να υπάρξει συμφωνία, άλλες πηγές αναφέρουν ότι αυτές δεν έχουν τελειώσει οριστικά.
Βεβαίως, οι ίδιες πηγές αναγνωρίζουν ότι υπάρχουν οικονομικά και εμπορικά θέματα που δυσχεραίνουν το ενδεχόμενο συμφωνίας, προσθέτοντας ωστόσο ότι αυτό δεν μπορεί να αποκλειστεί ακόμη. Πάντως, ακόμη και αν δεν προχωρήσει η συγκεκριμένη συμφωνία, θα πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι η «Σκλαβενίτης» θα ενισχύσει την παρουσία της στην Κύπρο μέσω άλλης εξαγοράς ή μέσω αυτόνομης ανάπτυξης. Αρκετές από τις χώρες βορειότερα της Ελλάδας έχουν μεγαλύτερο, νεότερο πληθυσμό και βρίσκονται σε ανάπτυξη.
Το δεύτερο μέτωπο επέκτασης αφορά τα Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη. Το τελευταίο διάστημα αναπτύχθηκε έντονη φημολογία περί επέκτασης της αλυσίδας στην Πολωνία, σενάριο το οποίο πηγές από την εταιρεία διαψεύδουν. Το μόνο βέβαιο είναι ότι η εταιρεία βρίσκεται σε φάση διερευνητικών επαφών για την είσοδό της σε νέες αγορές όχι απαραιτήτως στην Πολωνία, αντιμετωπίζοντας αυτό το ενδεχόμενο τόσο με την αναπτυξιακή του διάσταση όσο και ως «plan b», ως εναλλακτική πηγή εσόδων σε περίπτωση που παρουσιαστούν προβλήματα στην ελληνική αγορά. Οπως χαρακτηριστικά αναφέρουν στελέχη της αγοράς, είναι λογικό ένας όμιλος με περίπου 5 δισ. τζίρο να κοιτάζει και προς άλλες αγορές.
Πολύ πιο άμεσο, από την άλλη, είναι το σχέδιο εισόδου στα Βαλκάνια της Retail & More, της εταιρείας του ομίλου AVE (συμφερόντων Νίκου και Γιάννη Βαρδινογιάννη) που έχει αναλάβει να αναπτύξει εκ νέου το σήμα Carrefour, αποκτώντας πριν από δύο χρόνια το master franchise του γαλλικού ομίλου. Hδη από το περασμένο φθινόπωρο η ΑVE έχει ιδρύσει θυγατρική στη Βουλγαρία, τη Retail & More Bulgaria, η οποία ανέλαβε το master franchise της Carrefour και για τη γείτονα.
To πλάνο προβλέπει την ανάπτυξη 22 καταστημάτων Carrefour στη Βουλγαρία μέχρι τον Σεπτέμβριο με την επέκταση να αφορά αρχικά στη Σόφια και στη συνέχεια στη Βάρνα και στο Μπάνσκο. Η Carrefour δραστηριοποιούνταν και παλιότερα στη Βουλγαρία μέσω της «Μαρινόπουλος», με την εκεί μονάδα να καταρρέει και τα ακίνητα να βγαίνουν σε πλειστηριασμό πριν από την πτώχευση στην Ελλάδα.
Αν και εν προκειμένω αυτό που αναπτύσσεται είναι ένα γαλλικό σήμα, το γεγονός ότι γίνεται μέσω της ελληνικής Retail & More λειτουργεί προς όφελος ελληνικών προμηθευτριών εταιρειών. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι τόσο η Lidl όσο και η Ahold Delhaize, γερμανικών και ολλανδικών συμφερόντων αντιστοίχως, λόγω των ισχυρών συνεργασιών που έχουν στην Ελλάδα, βάζουν στα ράφια των καταστημάτων τους και σε άλλες χώρες τα προϊόντα ελληνικών εταιρειών.
Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΒΕΡΟΠΟΥΛΟΥ
Είκοσι επτά χρόνια συμπληρώνονται φέτος από την έναρξη λειτουργίας του πρώτου καταστήματος της Βερόπουλος με την επωνυμία VERO στην πόλη των Σκοπίων.
Το 2002 η εταιρεία επεκτάθηκε στην Σερβία, ανοίγοντας το πρώτο κατάστημα VERO στο Βελιγράδι, ενώ το 2010 άνοιξε το εμπορικό κέντρο VERO CENTER στην πρωτεύουσα της Βόρειας Μακεδονίας σε έκταση 40000 τμ, εκεί που μερικά χρόνια αργότερα άνοιξε και το πρώτο JUMBO της χώρας. Σημειώνεται ότι το 2016 η VERO ανέλαβε το master franchishg του ομίλου JUMBO για την ανάπτυξη καταστημάτων της ελληνικής αλυσίδας στην Σερβία και τη Βόρεια Μακεδονία. Βάσει αυτής της συμφωνίας σήμερα λειτουργούς 6 καταστήματα JUMBO στην Σερβία και 6 στη Βόρεια Μακεδονία.
Σήμερα η Jumbo λειτουργεί 15 καταστήματα στη Β.Μακεδονία (Σκόπια, Βίτολα και Τέτοβο) ενώ για φέτος προγραμματίζει την ανάπτυξη καταστήματος JUMBO σε έκταση 5000 τμ στην πόλη Στρούμιτσα. Τα καταστήματα αυτά περιλαμβάνουν σούπερ μάρκετ με το σήμα VERO, εμπορικά κέντρα, καταστήματα JUMBO, αλλά και εστιατόριο GOODY'Sμε την εταιρεία να έχει αναλάβει και την ανάπτυξη του σήματος στην χώρα. Στην Σερβία η εταιρεία έχει αναπτύξει 7 καταστήματα με τελευταίο ένα υπερμάρκετ στο Νόβι Σαντ σε έκταση 10000 τμ. Στο ίδιο σημείο λειτουργεί και κατάστημα JUMBO.
Ο κύκλος εργασιών του ομίλου VERO Συμμετοχών διαμορφώθηκε το 2022, σύμφωνα με τον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό στο ΓΕΜΥ, σε 127,54 εκατ. ευρώ με τα ενοποιημένα προ φόρων κέρδη να διαμορφώνονται σε περίπου 13 εκατ. ευρώ. Επέκταση στο εξωτερικό αλλά για τη δραστηριότητα της χοντρικής, επιχειρεί και η ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ η οποία απέκτησε (και διέσωσε) την εν Ελλάδι δραστηριότητα της ΒΕΡΟΠΟΥΛΟΣ. Η εταιρεία προχωρά στην διαδικασία αδειοδότησης για το δεύτερο κατάστημα της CASH & CARRY στην Κύπρο, ευελπιστώντας ότι αυτό θα λειτουργήσει εντός του 2025.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Καταρχήν διαπιστώνουμε βασιζόμενοι στο παράδειγμα της ΒΕΡΟΠΟΥΛΟΣ ότι ουσιαστικά το ελληνικό κεφάλαιο που δραστηριοποιείται στο χώρο των ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ αντέχει στο ανταγωνισμό Ευρωπαίων ανταγωνιστών, και επεκτείνεται στα Βαλκάνια.
Δεύτερον, τα σούπερ μάρκετ αποτελούν την αιχμή και βάση εξόρμησης και του εμπορικού κεφαλαίου (πχ JUMBO), τμημάτων της εστίασης (GOODY'S), αλλά επίσης ανοίγουν νέους δρόμους κερδοφορίας και για τα τμήματα της ελληνικής βιομηχανίας που αποτελούν προμηθευτές τους.
Τρίτον, βλέπουμε ότι τα σούπερ μάρκετ στοχεύουν στις αγορές Κύπρου, Βαλκανίων, αλλά και Ανατολικής Ευρώπης.
Όλα αυτά όμως έχουν απαραίτητη προϋπόθεση την εκτίναξη της κερδοφορίας τους στην Ελλάδα. Εμείς, οι εργαζόμενοι είμαστε η καύσιμη ύλη για τα επιχειρηματικά τους κέρδη.
Ο κόπος και ο ιδρώτας μας, οι χαμηλότατοι μισθοί, οι 4ωρες-6ωρες και 6ημερες συμβάσεις, η τρομερή ενταντικοποίηση, τα σακατεμένα γόνατα και μέσες, τα συνεχή ατυχήματα, η ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ του Συνδικαλισμού, τα εξαφανισμένα εργατικά δικαιώματα, τους δίνουν τη δυνατότητα να επεκτείνονται και να κερδίζουν εκατομμύρια ευρώ, είτε στην Ελλάδα, είτε στο εξωτερικό. Αλήθεια, όλοι αυτοί οι γελοίοι, πολιτικοί-δημοσιογράφοι-αναλυτές-επιχειρηματίες, που βγαίνουν και μιλούν για τις αντοχές της ελληνικής οικονομίας, προκειμένου να μην δοθούν πραγματικές αυξήσεις στους μισθούς των εργαζομένων, είναι αυτοί που πανηγυρίζουν για το θαύμα του ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗ, του ΒΕΡΟΠΟΥΛΟΥ και των LIDL...
Πρέπει να ενωθούμε και Αγωνιστούμε! Αυτό το κάλεσμα απευθύνει η ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΟ ΕΜΠΟΡΙΟ ΚΑΙ ΣΤΑ ΣΟΥΠΕΡΜΑΡΚΕΤ.
Απέναντι μας έχουμε την εργοδοσία, μικρή και μεγάλη, την κυβέρνηση και την αστική αντεργατική πολιτική, την ΕΕ και τις ταξικές οδηγίες της που μας κάνουν το βίο αβίωτο. Για αυτό συνάδελφοι πρέπει να ενωθούμε, να καλέσουμε σε κοινή πάλη τους εργαζόμενους του χώρου και να διεκδικήσουμε την Αλληλεγγύη των κινημάτων στη γειτονιά και των Εργατικών Λεσχών.
Είμαστε εργαζόμενοι, έχουμε ανάγκες και δικαιώματα, προσωπική ζωή και οικογένειες. Δεν είμαστε άψυχα γρανάζια, δεν θυσιαζόμαστε για τα κέρδη τους. AΠAITOYME 1200 EYΡΩ ΚΑΘΑΡΑ ΒΑΣΙΚΟ ΜΙΣΘΟ. Να Υπογράφουμε όλοι Συμβάσεις Αορίστου. Να καταργηθούν οι 2μηνες-3μηνες συμβάσεις. Να καταργηθούν τα 4ωρα και 6ωρα. Απαιτούμε 8ωρο και 5ημερο για όλους τους εργαζόμενους. Να μας δώσουν όλες της 3τιες. Πρέπει να απαιτήσουμε την Υπογραφή Κλαδικής Σύμβασης Εργασίας
ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΟ ΕΜΠΟΡΙΟ ΚΑΙ ΣΤΑ ΣΟΥΠΕΡΜΑΡΚΕΤ
Στείλτε μας τις καταγγελίες σας. Ελάτε σε επαφή μαζί μας: Email ergazomenoi.emporio2gmail.com