Σάββατο 9 Μαρτίου 2024

Κάθε πέρσι και καλύτερα για τους εργαζόμενους καταναλωτές...

Αφροδίτη Τζιαντζή | Ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας στην επικοινωνιακή εξόρμηση της περασμένης Παρασκευής για την προβολή των νέων μέτρων κατά της ακρίβειας, η αποτελεσματικότητα των οποίων αμφισβητείται έντονα από τις ενώσεις καταναλωτών και την αντιπολίτευση.

Στοιχεία του ΙΟΒΕ δείχνουν ότι 7 στους 10 Ελληνες εκτιμούν ότι χειροτέρευσε η οικονομική τους κατάσταση τον τελευταίο χρόνο, ενώ οι 6 στους 10 προβλέπουν ότι θα επιδεινωθεί το επόμενο 12μηνο ● Δυσπιστία από καταναλωτικές ενώσεις για τα κυβερνητικά μέτρα κατά της ακρίβειας ● «Η κυβέρνηση έχει χάσει τη μάχη με την ακρίβεια», δηλώνει στην «Εφ.Συν.» ο τομεάρχης Ανάπτυξης του ΠΑΣΟΚ, Γ. Νικητιάδης.

Σε χθεσινή του ομιλία σε εκδήλωση της Τράπεζας της Ελλάδας, ο υπουργός Οικονομίας Κωστής Χατζηδάκης μας προέτρεψε «να φύγουμε από το παλιό ρητό που έχουμε κάνει “ευαγγέλιο” στην Ελλάδα ότι οι αριθμοί ευημερούν, αλλά οι άνθρωποι δυστυχούν». Προειδοποίησε ότι «όσο εξακολουθούμε να το πιστεύουμε αυτό τόσο περισσότερο θα πέφτουμε θύματα δημαγωγών και τόσο περισσότερο θα κάνουμε ζημιά στον εαυτό μας».

Την ίδια ημέρα το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών, στο τιμόνι του οποίου βρίσκονται διευθυντικά στελέχη τραπεζών και βιομηχανιών, κατέγραψε νέα επιδείνωση του οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα τον Φεβρουάριο, με τον σχετικό δείκτη να καταγράφει τη χαμηλότερη επίδοση των τελευταίων 14 μηνών. Ενώ οι επιχειρηματικές προσδοκίες σημειώνουν οριακή έως μικρή βελτίωση, με εξαίρεση τον κλάδο των κατασκευών, η καταναλωτική εμπιστοσύνη υποχωρεί εκ νέου, κατατάσσοντας για πολλοστή φορά τα ελληνικά νοικοκυριά στα πιο απαισιόδοξα της Ευρώπης.

Το ΙΟΒΕ σημειώνει ότι παρά τις αβεβαιότητες στο διεθνές και ευρωπαϊκό περιβάλλον, που επηρεάζουν αρνητικά επιμέρους κλάδους της οικονομίας, «γενικά στον επιχειρηματικό τομέα υπάρχει τάση συγκρατημένης αισιοδοξίας». Τουλάχιστον κάποιοι από τους οικονομικούς δείκτες ευημερούν. Την ίδια στιγμή διευκρινίζει ότι «στα νοικοκυριά, παρά τη μικρή αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, η πίεση στα πραγματικά εισοδήματα από το υψηλό επίπεδο τιμών παραμένει» και «οι προσδοκίες τους φαίνεται να είναι λιγότερο θετικές σε σχέση με τις αντίστοιχες επιχειρηματικές». Μήπως πρέπει να κατατάξουμε και το ΙΟΒΕ στους δημαγωγούς, αφού διαπιστώνει το αυτονόητο, ότι η ευημερία των αριθμών δεν συμβαδίζει με την ευημερία των πολιτών;

Συγκεκριμένα, οι 7 στους 10 Ελληνες καταναλωτές εκτιμούν ότι η οικονομική τους κατάσταση χειροτέρευσε τον τελευταίο χρόνο και οι 6 στους 10 προβλέπουν ότι θα επιδεινωθεί επιπλέον τους επόμενους 12 μήνες. Περίπου οι 6 στους 10 δηλώνουν ότι θα περιορίσουν τις δαπάνες για μείζονες αγορές το επόμενο 12άμηνο και οι 9 στους 10 δεν θεωρούν πιθανή την αποταμίευση (πώς να αποταμιεύσουν εξάλλου, όταν ο μισθός για τους περισσότερους τελειώνει στις 19 του μήνα); Τα νοικοκυριά δεν πείθονται από τις διαβεβαιώσεις του υπουργού Ανάπτυξης και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη ότι οι τιμές θα μειωθούν, καθώς οι 6 στους 10 προβλέπουν άνοδο των τιμών με τον ίδιο ή ταχύτερο ρυθμό και το 16% προβλέπει σταθερότητα. Το 65% δηλώνει ότι μόλις τα βγάζει πέρα, το 14% αντλεί από τις αποταμιεύσεις του και το 7% έχει χρεωθεί.
Αυξήσεις αντί μειώσεων.

Διανύοντας την πρώτη εβδομάδα εφαρμογής των νέων μέτρων κατά της ακρίβειας, ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας διαπιστώνει ορατές μειώσεις σε χιλιάδες προϊόντα (3.912 κωδικούς μέτρησε χθες η ΔΙΜΕΑ) και αποτροπή περίπου του 80% των ανατιμήσεων. «Δεν πανηγυρίζουμε, μιας και η προσπάθεια δεν μπορεί να αποδώσει από τη μια μέρα στην άλλη. Προχωρούμε με διαρθρωτικά μέτρα, που όμως αναγνωρίζονται κι από άλλα κόμματα. Δεν σταματά η μάχη. Θα συνεχίσουμε να προσπαθούμε», δήλωσε σχετικά.

Οι καταναλωτικές ενώσεις, από την πλευρά τους, κρατάνε μικρό καλάθι για την επιτυχία των μέτρων. Σε τηλεοπτική του δήλωση ο πρόεδρος της Ενωσης Εργαζόμενων Καταναλωτών Ελλάδος της ΓΣΕΕ, Απόστολος Ραυτόπουλος, επέμεινε ότι υπάρχουν προϊόντα που περιλαμβάνονται στη λίστα των μέτρων του υπουργείου στα οποία οι τιμές όχι μόνο δεν μειώθηκαν, αλλά αυξήθηκαν. Εφερε το παράδειγμα επώνυμου απορρυπαντικού, το οποίο μία μέρα πριν από τα μέτρα πωλούνταν 5,96 ευρώ και την επομένη 6,16. Οπως είπε, οι μειώσεις αφορούν την αρχική τιμή του προμηθευτή προς το σουπερμάρκετ και όχι την τελική στο ράφι, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να πληρώνουν ακριβότερα για να αγοράσουν ορισμένα προϊόντα σε σχέση με πριν από την εφαρμογή των μέτρων.

«Ανθρακες ο θησαυρός των αναμενόμενων αποτελεσμάτων που συζητάει η κυβέρνηση», δήλωσε στην «Εφ.Συν.» ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ, Γιώργος Λεχουρίτης. «Είπαν ότι από την 1η Μαρτίου θα αρχίσουν να πέφτουν οι τιμές τουλάχιστον κατά 18,1%. Από έρευνά μας διαπιστώσαμε ότι σε αρκετά προϊόντα οι τιμές έχουν υποχωρήσει, μέσω προσφορών, κάτι που συνέβαινε και πριν από την εφαρμογή των μέτρων. Αρα γιατί θριαμβολογεί η κυβέρνηση ότι έριξε τις τιμές; Εφαρμόζει το ανέκδοτο του Χότζα, ανεβάζω στα ύψη τις τιμές, μετά τις ρίχνω 15% και λέω έπεσαν. Οι τιμές πέφτουν σε είδη όχι πρώτης ανάγκης, όπως τα καθαριστικά και τα απορρυπαντικά, τα οποία δεν στρώνονται στο τραπέζι. Για τα τρόφιμα θα κάνει παρέμβαση ο κ. Σκρέκας να μειωθούν οι τιμές;» αναρωτιέται.
Δήλωση Γ. Νικητιάδη.

«Σε όσους θεατρινισμούς και να προχωρήσει η κυβέρνηση και ο κ. Σκρέκας ανακοινώνοντας “μειώσεις” τιμών σε βασικά προϊόντα, ο ελληνικός λαός βιώνει καθημερινώς την ακρίβεια. Από την πρώτη μέρα (1η Μαρτίου) που εμφανίστηκαν οι υποτιθέμενες μειωμένες τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ, ένα εκ των οποίων επισκέφθηκε ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Σκρέκας και δίδοντας μια σκηνοθετημένη πολυκάμερη παράσταση, την ίδια ακριβώς μέρα υπήρχαν βασικά προϊόντα που παρουσίαζαν αυξήσεις έως και 40%», δηλώνει στην «Εφ.Συν.» ο βουλευτής Δωδεκανήσου και τομεάρχης Ανάπτυξης του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛΛ., Γιώργος Νικητιάδης.

«Σε ένα μεγάλο ποσοστό προϊόντων οι τιμές είτε παρουσίασαν μείωση μικρότερη του 5% είτε έμειναν σταθερές. Παραλλήλως ο κ. Σκρέκας επαίρεται ότι έχει μειώσει τις τιμές σε 4.000 προϊόντα καθημερινής χρήσης, δίνοντας μάλιστα στη δημοσιότητα και brands των κωδικών αυτών. Αυτό που δεν έχει δώσει στη δημοσιότητα είναι οι κωδικοί των προϊόντων πριν και μετά τη μείωση, για να μπορεί ο απλός καταναλωτής να δει τις μειώσεις. Το ίδιο έκανε ο υπουργός Ανάπτυξης όταν του ζήτησα να δώσει στη δημοσιότητα με επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή τους κωδικούς των προϊόντων των πολυεθνικών στις οποίες επιβλήθηκαν πρόστιμα. Δεν μας τα είπε ποτέ. Η κυβέρνηση έχει χάσει τη μάχη με την ακρίβεια και ό,τι καλάθια και να ανακοινώσει δυστυχώς το καλάθι των καταναλωτών στο σούπερ μάρκετ έχει όλο και λιγότερα προϊόντα και είναι μονίμως πιο ακριβό», καταλήγει.